Utstillingsperiode 4.desember -10 januar 2021
Galleriet er stengt 21.desember 2020 - 6.januar 2021
Årets siste utstilling med arbeider av Kristine Fornes åpnet 3.desember kl.18.00
Kristine Fornes (f. 1971)
har sin utdannelse fra Kunsthøgskolen i Oslo og Bergen. Hun har stilt ut både
nasjonalt og internasjonalt de siste 20 årene på institusjoner som
Nasjonalmuseet, KODE, Soft Galleri og Trafo Kunsthall. Arbeidene hennes er i
samlingene til blant annet KORO - Kunst i offentlig rom, KODE, Nordenfjeldske
Kunstindustrimuseum og Nasjonalmuseet.
http://www.kristinefornes.no/
Fornes har jobbet med broderi i
mange år og har utviklet sitt særegne uttrykk gjennom tegning, vev og
stofftrykk. Hun jobber både figurativt og abstrakt, med streker som spenner fra
de helt enkle og rene, til de mer tette og detaljerte. Utgangspunktet for
arbeidene er ofte brukte tekstiler og dermed blir også tekstilets historie en
del av fortellingen hun formidler gjennom tråden.
Boklansering på åpningen
Til utstillingen lanseres en kunstbok som viser Fornes sine arbeider
innenfor temaene gårder, kirker og hager samt tekster av Cathrine Lorange, Arne
Horge, Vigdis Hjorth og Ingeborg Mellgren Mathiesen.
Veien mot
jorden
Det første frøplanten
gjør når den begynner å spire, er å sende roten loddrett nedover. Dette kalles
geotropisme, veien mot jorden.
Hagen har i århundrer
vært et uttrykk for drømmen om det gode livet. Ordet paradis har sitt opphav i
det persiske ordet pairaidaeza som betyr hage.
I persernes
forestillinger om paradisets hage finnes det en kilde som leder vann i fire
himmelretninger og slik deler hagen i fire kvarterer. Denne urgamle ideen har levd
videre i hele den arabiske verden og i persiske hagetepper som symboliserer
både den jordiske og paradisiske hagen.
Vidde, skog og kyst. Et landskap som viser
tydelige spor etter mennesker. Det er gran. Det er furu. Det er tett skog
bakerst og et vann.
Norsk hagehistorie
er, sammenlignet med andre land i Europa, av det tarvelige og praktiske slaget.
Men enkelte steder hadde man klima, økonomi og nok internasjonale impulser til
å leve ut ideene. Sjøfolk tok med eksotiske planter til Kråkerøy. Munker dyrket
sjeldne urter på Hovedøya. Camilla og Johann Colletts gård på Ullevål hadde stort
parkanlegg og springvann. Og Molde hadde den berømte Humlehaven, skapt på
1850-tallet av Louise Johanne Gørvell.
Moseroser, rosemyter, rosenes rolle,
roser med gjennomskinnelige farger og skimrende kronblad - som levende
tekstiler. Roser med fantasieggende navn og roser oppkalt etter svundne
personiuser. Den ville tyrkiske rosen - Rosa Foetida Persiana, Persian Yellow -
er nettopp den gule gamle Molderosen. Ja, Molde var en roseby!
Det var drivhus med fikentrær, druer og
palmer, terracottastatuer av Mercur, Tenkeren og Minerva - gudinnen for kunst
og håndverk.
Hagebruk var håndverk, vitenskap,
estetikk. Hagestell som dannelse for å ivareta den kunstneriske siden. Det var
en glede over blomster og planter.
Molde.
Kråkerøy. Persia. London. Nablus. Paris. Hagehistorien har kapitler fra hele
verden og botanikk og hageanlegg har til enhver tid speilet samfunnet og
politikken. Samfunnslivet påvirker vårt syn på og forhold til plantelivet.
Med tråder i ull og silke har Fornes
gjengitt planter, blomster og arkitektur, og linjene trekkes fra Norge og ut i
verden.
På fargede tekstiler får vi se
gjengivelser av en gammel gran, et revet orangeri, en skisse av en gartnerbolig
som aldri ble bygget, et bombet drivhus fra Syria og en paviljong fra et storslått
hagekompleks i Iran. På mindre stoffbiter er det gjengitt ville planter fra
Norge og planter fra Bastian Dahls Humlehaveflora og gavebok: «Ingeborg
Møller kom med lys rose. Scilla kom fra fru Anna Herlofsen. Engelske georginer
fra klokker Andersen».
Utstillingen er støttet av Norsk Kulturfond, Kulturrådet.
Foto: Øystein Thorvaldsen
Kristine Fornes tekst er oversatt til engelsk av Peter Cripps / The Wordwrights
Welcome to the opening of our last exhibition 2020, "Turning to the earth" with works by Kristine Fornes.
Vernissage on Thursday 3rd of December at 6 pm.
The exhibition will be closed from 21st of December 2020 until 6th of January 2021
The artist will be present, and there will also be a launch of an art book, with texts by Cathrine Lorange, Arne Horge, Vigdis Hjorth and Ingeborg Mellgren Mathiesen, that explores Fornes’ work on the themes of farms, churches and gardens.
"The first thing a seed does when it starts to germinate is to thrust a root tip vertically downwards. This is called geotropism, turning to the earth.
For centuries, gardens have expressed the dream of the good life. The word paradise is derived from the Persian word pairidaēza, meaning a park or garden.
Compared to other countries in Europe, the history of Norwegian gardens is modest and pragmatic.
But in a few places, suitable climatic and economic conditions combined with sufficient international contacts to bring the idea to life. Sailors brought exotic plants to Kråkerøy. Monks cultivated rare herbs on Hovedøya. Camilla and Johann Collett maintained a large park with a fountain on their farm at Ullevål. And Molde had its famous Humlehaven, laid out in the 1850s by Louise Johanne Gørvell.
Moss roses, rose myths, the role of the rose, roses with translucent colours and shimmering petals – like living textiles. Roses with exotic names and roses named after people long departed. The wild Turkish rose – the Rosa foetida Persiana, or Persian yellow – is precisely the old yellow rose of Molde.
For Molde was indeed a town of roses! "
In threads of wool and silk, Kristine Fornes has reproduced plants, flowers and architecture, with lines stretching out from Norway to the rest of the world.
In coloured textiles she depicts an old spruce, a demolished orangery, a sketch for a gardener’s cottage that was never built, a bombed-out greenhouse in Syria, and a pavilion from a magnificent garden complex in Iran.
Having worked with embroidery for many years, Fornes has developed a distinctive style of expression in drawing, weaving and fabric printing. Her work is both figurative and abstract, with lines that range from pure and simple to dense and detailed. She often takes used textiles as a starting point for her work, thus incorporating the history of textiles into the story she seeks to convey through thread.
Kristine Fornes (b. 1971) has a degree from the Oslo (1999)and Bergen Academy of the Arts(1993-1998). She has exhibited nationally and internationally for the past 20 years at institutions such as the National Museum Oslo, KODE /Bergen, Soft Gallery and Trafo Kunsthall. Her works are in the collections of among others, KORO - Art in public space Norway, KODE museum Bergen, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum and the National Museum.
http://www.kristinefornes.no/
Kristine Fornes text is translated by Peter Cripps / The Wordwrights
Photo: Øystein Thorvaldsen