Festivalutstilling Moldejazz: Are Mokkelbost

Møre og Romsdal kunstsenter har i samarbeid med Moldejazz gleden av å presentere årets festivalutstilling. Det er kunstneren Are Mokkelbost som har blitt valgt ut til å være årets festivalutstiller med en utstilling som har fått tittelen FX.
Are Mokkelbost er en ung kunstner som de senere år har gjort seg bemerket med et markant visuelt uttrykk.
 
Hans arbeider trekker linjer mellom en visuell og en musikalsk virkelighet, og er dynamiske i sin fremtoning. Bildene formidler en nærmest vibrerende energi, samtidig som de har en stram, rytmisk tilstedeværelse.
 
Mokkelbosts karriere har i tillegg til den visuelle delen også et musikalsk aspekt; han har blant annet spilt i bandene KILLL, ARM og Juv i tillegg til soloprosjektet Single Unit. I alle disse konstellasjonene har han også stått for den visuelle presentasjonen i form av omslag, plakater og scenedesign. Han har også gjort plateomslag for artister som Next Life, Skull Defects, Mamiffer, Necessary, Jaga Jazzist, og nå nylig Helge Sten og John Paul Jones sitt prosjekt Minibus Pimps.
 
På Møre og Romsdal kunstsenter vil Mokkelbost vise flere serier med bilder som alle benytter seg av skanneren som fotografiapparat. En skanner er et fotostudio i miniatyr - den både sender ut og registrerer lys. Bildene har lav dybdeskarphet og avleses langs en rettlinjet sensor som beveger seg. Ut fra disse fysiske forutsetningene manipulerer Mokkelbost lyset ved hjelp av papir, sort-hvitt mønstre, farget folie og/eller bevegelse. Han utnytter skannerens særegenheter til å generere bilder man ikke kan skape på annet vis.
 
Disse skannerfotografiene ligner fotogrammet, som er unike bilder som skapes direkte på fotopapiret ved å manipulere lyset som treffer den lysømfintlige flaten. Fotogrammer er verken fotografi eller maleri, men mediumspesifikke bilder med slektskap til begge teknikkene. Og som fotogrammet er skannerfotografiet et obskurt og lite eksponert medium, til tross for at man finner skanneren i de fleste kontorer i dag. En finurlighet som har oppstått i kjølvannet av et verktøy laget med helt andre intensjoner.
 
Felles for fotogrammet og skannerfotografiet er at det fotografiske øyeblikket er flyttet bort fra en aktivitet foran kamera, til en aktivitet mellom kamera og det ferdige bildet: i fremkallingsprosessen.
 
 
BILDER MED TIDSLINJE
 
Unikt for skanneren er at den leser av bildet med en horisontal sensor i en vertikal bevegelse. I serien Pattern Pulls moduleres for eksempel trykkede mønstre i sort-hvitt ved at de beveges under skanning. I mellomrommet mellom skannerens mekanisk presise bevegelse og Mokkelbosts håndbevegelser oppstår nye mønstre og farger, farger som ikke før var synlige.
 
Skannerens vertikale bevegelse gir bildet en tydelig kronologi – en tidslinje. Kanskje det er derfor motivene kan minne om lydbølger eller grafisk notasjon av musikk. Og moduleringen av mønstrene ligner hvordan synthesizeren skaper komplekse klanger ut i fra manipuleringen av noen grunnleggende bølgeformer.
 
Bildene er enkelteksponeringer, eller enkeltagninger om man vil, og det samme sort-hvitt mønsteret vil derfor generere et ulikt bilde hver gang.  Med unntak av fjerning av støv og stilling av kontrast, er
ikke bildene bearbeidet etterpå.
 
 
LIGGENDE STILLEBEN
 
I Cracked Light, Fading White står motivene stille. Hvitt papir foldes og plasseres i forhold til lyskilden for å skape valører mellom svart og hvitt. Lysfolie filtrerer lyset og fargelegger papirets gråtoner, eller spalter skannernes hvite lys og avslører dets iboende enkeltfarger. Alle motiv oppstår i denne trekanten mellom skannerens lys, papirets gråtoner og foliens farge.
 
Disse seriene kombinerer sider man finner også i andre deler av Mokkelbost sin musikalske og kunstneriske praksis, om det er eksperimentell metall eller nitidige collager: selvdefinerte regler, systematisk eksperimentering og dyrking av hver teknikk sine særegenheter. Ved å utforske de visuelle mulighetene innenfor et mediums tekniske begrensninger skapes en lomme av frihet som preger utstillingen.
 
Are Mokkelbost har sin utdannelse fra Kunstakademiet i Oslo, hvor han ble uteksaminert i 2002. Han har siden vist en rekke utstillinger både i inn- og utland, blant annet på Henie Onstad Kunstsenter, Museet for Samtidskunst og Momentum. Han ble i 2014 tildelt Statens 10-årige arbeidsstipend.
 
 
 
Utstillingsåpning: Mandag 14. juli klokka 15.00
 
Utstillingen står til 16. august. 
 
 
 
Utstillingen ble anmeldt i Dagbladet 21.07.14, last ned og les Dagbladets anmeldelse av utstillingen her